Monika Krnetić, magistrica ekonomije s fokusom na održivi turizam i digitalni marketing, članica je liste broj 3 – Rikardo Staraj, na lokalnim izborima u Mošćeničkoj Dragi. Svoje iskustvo u turizmu, prodaji i marketingu danas koristi za razvoj lokalne zajednice – kroz strateško razmišljanje, konkretne prijedloge i suradnju sa stanovnicima. Za Regionalni.hr otkrila je što za Mošćeničku Dragu znači održivi razvoj, kako se turizam može graditi po mjeri stanovnika – i zašto su upravo ljudi ključ budućnosti destinacije.
Kako danas gledaš na turistički razvoj Drage? Što se sve promijenilo i zašto je to važno?
U posljednjih nekoliko godina Mošćenička Draga doživjela je niz promjena koje govore o sve jasnijem usmjerenju prema održivom i kvalitetnom turizmu. Ono što me veseli nije jedan konkretan projekt, nego činjenica da su intervencije promišljene – usklađene s identitetom mjesta, ali i s globalnim trendovima.
Uređenja koja se provode – poput produženja rive, golf vježbališta u Brseču ili sanitarnih čvorova i sunčališta – nisu samo kozmetičke promjene. One predstavljaju strateške pomake prema selektivnim oblicima turizma koji donose više, a opterećuju manje.
Produženje rive otvorilo je mogućnost dolaska jedrilica i razvitka nautičkog turizma – koji je tihi, diskretan, ali gospodarski snažan. Golf vježbalište je korak prema sadržajima koji zadržavaju goste i izvan glavne sezone, što nam je izuzetno važno ako želimo turizam kao cjelogodišnju priliku.
Koliko se vodi računa o lokalnom identitetu i životu stanovnika?
Sve više, i to mi je posebno drago. Projekt Povežimo se baštinom donio je obnovu interpretacijskih centara: etnografske zbirke u Mošćenicama, rodne kuće Eugena Kumičića u Brseču, mitsko-povijesnog centra Trebišća i kuće Viktora Cara Emina u Kraju. Takvi sadržaji nisu tu samo zbog turista – oni pomažu i nama da sačuvamo svoju priču, a pritom stvaraju dodatnu vrijednost za lokalne vodiče, edukatore i kreativce. Upravo takvi projekti spajaju turizam, obrazovanje i kulturu – i to je smjer u kojem vjerujem da trebamo ići.
S druge strane, tematska igrališta, nova javna rasvjeta i modernizacija komunalne infrastrukture kroz aglomeraciju – pokazuju da se ne gradi turizam “na račun stanovnika”, već s idejom da nama bude bolje, a gostima prirodno ljepše.
Kakav razvoj vidiš u budućnosti i kakva je uloga stanovnika u tome?
Za mene je ključ u balansu. Ne želimo postati destinacija masovnog turizma, nego mjesto s karakterom – gdje ljudi dolaze jer traže nešto autentično, mirno i lijepo. U tom smislu, lokalna zajednica nije promatrač, već ključni su-igrač.
Stanovnici su ti koji mogu ponuditi lokalne proizvode, priče, vođene ture, autentičnu gastronomiju… ali da bi to bilo moguće, treba im dati podršku – edukaciju, prostor, promociju. Turizam nije samo broj noćenja, nego prilika za održive poslove i bolji život.
Na izborima si na listi broj 3 s Rikardom Starajem. Zašto si se odlučila uključiti u lokalnu politiku?
Vjerujem da svojim znanjem, iskustvom i energijom mogu doprinijeti. Radila sam u prodaji, marketingu, turizmu – i iz te perspektive vidim puno mogućnosti za razvoj destinacije. Imam jasnoću u strateškom razmišljanju, ali i volju da saslušam, predložim, povežem ljude.
Lista broj 3 okuplja konkretne ljude s rezultatima – a meni je važno da Draga nastavi rasti pametno, dugoročno i po mjeri svojih stanovnika. I da ostane upravo ono što je – dragocjena.